Open Access
Çocuklarda El ve Bilek Hareketlerini Geliştirmeye Yönelik Leap Motion Temelli Bir Mobil Oyun Tasarımı
Hikmetcan Özcan1*, Fidan Kaya2, Mehmet Ali Altuncu3, Seda Kaya4, Gamze Topuz5, Suhap Şahin6
1Kocaeli University, Kocaeli , Turkey
2Kocaeli University, Kocaeli , Turkey
3Kocaeli University, Kocaeli , Turkey
4Kocaeli University, Kocaeli , Turkey
5Kocaeli University, Kocaeli , Turkey
6Kocaeli University, Kocaeli , Turkey
* Corresponding author: hikmetcan.ozcan@kocaeli.edu.tr

Presented at the 4th International Symposium on Innovative Approaches in Engineering and Natural Sciences (ISAS WINTER-2019 (ENS)), Samsun, Turkey, Nov 22, 2019

SETSCI Conference Proceedings, 2019, 9, Page (s): 211-219 , https://doi.org/10.36287/setsci.4.6.061

Published Date: 22 December 2019    | 985     12

Abstract

Günümüzde çocukların fizik tedavilerinde;  germe, elektrik uyarısı, biofeedback, aktif eklem hareketi, kuvvetlendirme ve soğuk uygulama gibi çocuğun motor ve mental durumuna uygun tamamlayıcı uygulamalar kullanılır. Çocuklar bu tedaviler süresince çoğunlukla zorlanırlar ve sıkılırlar. Bu yüzden tedavinin verimi çok azalır. Bu çalışmada küçük yaşlardaki çocukların el ve bileklerinde oluşan rahatsızlıkların tedavisinde kullanılabilecek bir uygulama geliştirilmiştir. Bu uygulama ile çocuklar için sanal bir oyun ortamı oluşturularak tedavi sürecinin kolaylaştırılması amaçlanmıştır. Uygulamanın  geliştirilmesinde Leap Motion teknolojisinden yararlanılmıştır. Uygulama beş seviyeden oluşmaktadır. Her seviye farklı parmak ve bilek hareketlerini yaptırmayı hedeflemektedir. El ve bilek fizik tedavisinde belirlenen kurallara göre uygulamanın çalışması sağlanmaktadır. Ayrıca her seviye çocukların dikkatlerini çekebilecek senaryolar ile tasarlanıp geliştirilmiştir. Çalışmamızda üç yetişkin ve üç çocuk olmak üzere toplamda altı kişilik bir test grubu oluşturularak uygulamayı kullanmaları istenmiştir. Katılımcılara kullanılabilirlik değerlendirme testi ve sonrasında oyun hakkında görüşlerini almak için kullanılabilirlik değerlendirme anketi uygulanmıştır. Çocukların oyun oynarken el ve bilek fizik tedavisi için gereken egzersizleri yapabilecekleri gözlemlenmiştir. Sonuç olarak katılımcıların oyunu oynamaktan memnun oldukları ve oyun sayesinde tedavi sürecinin oyunlaştırılmasının, tedavinin çocuklar tarafından sevilmesini sağladığı gözlemlenmiştir

Keywords - Fizik Tedavi, Kullanılabilirlik, Kullanılabilirlik Testi, Leap Motion,Mobil Oyun

References

[1] (2019) Rehamer website. [Online]. Available: http://www.rehamer.com/
[2] Anshul Sharma, Aditya Yadav, Saksham Srivastava, Ritu Gupta, “Analysis of movement and gesture recognition using Leap Motion Controller”, International Conference on Computational Intelligence and Data Science,2018.
[3] Martin Ebner, Norbert Spot, “Game-Based Learning with the Leap Motion Controller”, In book: Handbook of Research on Gaming Trends in P-12 Education, Publisher: IGI Global, Editors: Russell D., Laffey J.M, pp.555-565, Oct. 2015.
[4] Filomena Soares, João Sena Esteves, Vitor Carvalho, Carlos Moreira, Pedro Lourenço,” Sign Language Learning using the Hangman Videogame”, 7th International Congress on Ultra Modern Telecommunications and Control Systems and Workshops (ICUMT), Brno, pp. 231-234,2015.
[5] Matthew M. Davis, Joseph L. Gabbard, Doug A. Bowman, Dennis Gracanin,” Depth-based 3D Gesture Multi-Level Radial Menu for Virtual Object Manipulation”, IEEE Virtual Reality (VR), Greenville, SC, 2016, pp. 169-170,2016.
[6] Octavian Postolache, Filipe Lourenço, J.M. Dias Pereira, Pedro Silva Girão,” Serious Game for Physical Rehabilitation: Measuring the Effectiveness of Virtual and Real Training Environments”, IEEE International Instrumentation and Measurement Technology Conference, Turin, pp. 1-6,2017.
[7] Adem Hacıoğlu, Ömer Faruk Özdemir, Ali Kürşad Şahin ve Yusuf Sinan Akgül,” Artırılmış Gerçeklik Tabanlı El Bileği Rehabilitasyon Sistemi”, Signal Processing and Communication Application Conference, 2016.
[8] Gaoxia Zhu, Su Cai, Yuying Ma, Enrui Liu,” A series of Leap Motion-based Matching Games for Enhancing the Fine Motor Skills of Children with Autism”, IEEE 15th International Conference on Advanced Learning Technologies, 2015.
[9] Ikhsan Perdana, “Teaching elementary school students new method of music performance with Leap Motion”, International Conference on Virtual Systems & Multimedia, Hong Kong, pp. 273-277,2014.
[10] Merve Yıldız, Burakhan Çubukçu, Zafer Serin, Uğur Yüzgeç, “İnmeli Hastalar İçin Leap Motion Tabanlı Fizik Tedavi Uygulaması”, 3rd International Conference on Computer Science and Engineering,2018.
[11] Ms. Deepti Patole, Sunny Sunil Gokharu, Bhagyesh Dilip Baraskar, Mayur Bhairavnath Hadawale, “LeapLearn: A gesture-based game”, Fourth International Conference on Computing Communication Control and Automation, Pune, India, pp. 1-4,2018.
[12] Filipe Lourenço, Octavian Postolache, Gabriela Postolache, “Tailored Virtual Reality and Mobile Application for Motor Rehabilitation”, IEEE International Instrumentation and Measurement Technology Conference (I2MTC), Houston, TX, pp. 1-6,2018.
[13] Doç. Dr. Sinan Çomu (2019) Fizik Tedavi [Online]. Available: http://sinancomu.info/blog/fizik-tedavi
[14] (2019) Leap Motion Developer Documentation website [Online]. Available:https://developer.leapmotion.com/documentation
[15] Merve Özdağ (2017) [Online]. Available:https://onedio.com/haber/gunde-10-dakika-ayirarak-el-sagligini-korumanin-mum kun-oldugunun-kaniti-el-egzersizleri-795314
[16] Mehmet Korkmaz, “Fizyoterapist kontrollü, supinasyon ve pronasyon el bilek hareketleri için fizik tedavi ve rehabilitasyon cihazı” 2. Ulusal Biyomedikal Cihaz Tasarımı ve Üretimi Sempozyumu, 16 Mayıs 2017.
[17] Nielsen, J., Landauer, T., (1993). A mathematical model of the finding of usability problems, CHI '93 Proceedings of the INTERACT '93 and CHI '93 Conference on Human Factors in Computing Systems, Amsterdam, The Netherlands, USA.
[18] Uçak, N., Çakmak, T. (2009). Web sayfası kullanılabilirliğinin ölçülmesi: Hacettepe Üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü web sayfası örneği. Türk Kütüphaneciliği, 22(2), 278-298.
[19] Kılıç, E., Güngör, Z. (2006). Kütüphane web sitelerinin kullanılabilirliği: Bir uygulama çalışması. Gazi Üniversitesi Müh. Mim. Fak. Der., 21(4), 781-789.
[20] Kaya Gülağız, F., Özcan, H., Şahin, S., Güler, S. A., 2018. Senaturk Akademisi Göğüs Sağlığı İzleme Uygulamasının Kullanılabilirlik Değerlendirmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 2(special issue), 124-131.
[21] Erdinç, O., Lewis, J. R. (2013). Psychometric evaluation of the T-CSUQ: The Turkish version of the computer system usability questionnaire. International Journal of Human-Computer Interaction, 29, 319-326.

SETSCI 2024
info@set-science.com
Copyright © 2024 SETECH
Tokat Technology Development Zone Gaziosmanpaşa University Taşlıçiftlik Campus, 60240 TOKAT-TÜRKİYE